
   

 

The Freedom of the Press, a National Fraud (II) 

Are you aware of who’s financing your favourite television channel or your favourite internet site? 

Who pays for you to receive this information and opinions that you agree with, considering that otherwise 

you’d prefer different channels and sites? Search the site: try an additional Google search. With very few 

exceptions, you will most likely not find out who the actual shareholders are. The ads paying for the content 

should also be visible. But they’re not. They are often replaced with unmarked pseudo-journalistic text 

giving the impression that it’s really an interview with a person of value that returned home, or that’s 

running a successful company. Gabriel Resources was only visible in TV commercials, but the Internet was 

saturated with cyanide lovers who posed as journalists. But maybe it doesn’t really matter who funds a 

publication? Why bother, since their views are strikingly similar to yours? I would advise you to think twice: 

if a buyer shares the same viewpoint with the seller that a child must buy ham full of Es (preservatives) 

because it tastes good (and does not know what is in it), but the seller is privy to the information, unlike the 

buyer, that the substance that was injected into the ham to make it so pink leads to cancer over time, this is 

not a good consensus. A consensus based on asymmetric information is the equivalent of fraud: relying on 

this information for voting purposes is like investing in Caritas. As such, when you are a Sandra Stoicescu 

fan and believe that she thinks the same as you because she knows just as much as you, or you laugh at 

jokes made by right-wing commentators about hipster from last fall, using humour to win over your 

confidence while devoting endless time for mocking people that are demonstrating, henceforth using their 

civic rights, I challenge you to think twice. Browse for the symmetry of the presented information, as well as 

your/your celebrity’s disinterest in the discussed material. Don’t swallow the bacon like an unfed stray dog 

that does not benefit from any critical thinking abilities, because there is much poison out there, not only 

delicacies.  

The media situation in Romania is not regulated well or fairly for that matter. Broadcasting via 

radio/TV requires licensing, so all relevant information should be found at the CNA office. Every company is 

required to submit proof of their shareholder status to the Commerce Register. When it comes to the 

Internet, especially if the publication is not commercial, there are few if any rules. Even pre-existing rules 

don’t help much. The Voiculescu family and Dan Diaconescu were the only political figures that everyone 

knew owned media outlets. Where the money invested in the press and/or the buildings was coming from 

was unclear until recently, as it seems that much of Voiculescu’s investments in his press trust were 

borrowed by leveraging state properties that he had no rights over. Otherwise, political influence is indirect 

because it is practiced in the following manners:  

 Exchange of favours (why should the businessman you gave a DG Regio project to donate to the 

campaign and declare the amount to the Account Court, when he can just buy ads directly from the 

newspaper that you support)  

 Entrustment of a middleman (does anyone know Tronaru Dan Mihai, the one Sebastian Ghiță left 

Romania TV to? You'd think they learned something from Vântu, whose intermediary stole both his 

money and his wife, but old habits are hard to change)  

 Media ownership acquisition (not ads) by PR companies or their main shareholders (like 

Evenimentul Zilei, previously discussed)  



   

 

 Repeated bankruptcy (operations normally move toward new companies with obscure 

shareholders, the debt remains with the insolvent firms, proceeds from PR favours and services 

rendered through the media do not show up in either company’s cash influx, but are instead used 

on exporting licenses, building permits, tax return, public contracts, advertising for the state and 

other services that the real owner of the newspaper needs for other businesses of theirs)  

 Registration abroad, most companies that own TV stations and popular websites, even those that 

seem less politically-oriented, are registered in Curacao, Bermuda, Luxembourg, Cyprus, and 

Lichtenstein. As such, if you know that such and such companies, say Coliba Haiducilor holds the 

TVCH license, you cannot know who the shareholders are. Additionally, they only hold the license, 

the production and operation belongs to other companies.  

You can read the list of funding sources for the central media on “Clean Romania” here, and the list 

containing the most notorious bankruptcies from the mainstream media here. The lists are open to later 

editing if you send us verifiable information. We decided to not include the financial situation, it’s enough to 

say that Antena 3 and B1 do not lose money, Antena 1 was making profit before the trial, and remaining TV 

stations that also have news are losing money. News sites are not doing well either, many newspapers are in 

insolvency, financial vulnerability is the rule and health is the exception. 

Recall that we asked everyone to publish their shareholder information, major advertisers, 

approximate financial situation, and state debts, as all these can be used to facilitate undue influence 

affecting the objectivity of the information. I sent the request to publish this information on their website to 

246 publications in May (list can be found on romaniacurata.ro). I received 45 responses of all kinds through 

email or phone, with only 17 publishing on their site, 8 from the central press, 9 from local media, but even 

from these 17 the information was not always complete (list here). In the mainstream press, as a response 

to our call the following list made their information public: Europa FM, Radio France International, Radio 21, 

Gazeta Sporturilor (Cătălin Tolontan, Manager – Financier, Voiculescu family) Biziday, Capital, Ringier 

Romania (Libertatea). These news sources benefit from entirely transparent sources of funding. They are, 

however, together with the brave newspapers from the province, less than 5% of the total. We would like to 

thank those that have partially published funding information; it's at least a start. We consider all the above 

supporters of this campaign for a clean press. And we encourage everyone else to follow suit, start with 

what you can and add on with time. It's never late to be transparent for the sake of your readers.  

We did not set out to uncover the undercover press agents - I do not even know what such an agent 

is, or does. At a press conference Mircea Marian protested that word travels about him being an undercover 

agent. Not by us. When Mr. Marian told me, not someone else, that Andrei Alexandru, Văcăroiu’s former 

chief of staff (proven former communist double agent by CNSAS) used to give him information when he was 

in PSD (Mr. Alexandru being quite a publishable character), what kind of undercover agent could someone 

be who propagated through a proven former communist collaborator? In the same manner, who would hire 

someone like Negrea who attacks Tolontan the very day Copos gets sentenced, when celebrating the 

success of Tolo and his colleagues’ famous journalistic inquiry that kick-started the entire investigation, or 

when he takes swings at the Coalition for a Clean Press, besides presenting nonsense about Soros he also 

cries about us evaluating Elena Udrea’s performance from her time at the ministry. I cannot get myself to 

believe that our Secret Services agencies would hire such clumsy people, I mean, I know George Maior, he is 

a man of quality and principles. Oh, maybe since certain entities from the system still forward Negrea some 

documents, it's quite visible again, you can choose to call them agents, but not undercover. They say if you 

http://romaniacurata.ro/cine-detine-presa-din-romania-cel-putin-in-acte-actionariatul-starea-presei-iii/
http://romaniacurata.ro/starea-presei-ii-insolventele-din-presa-centrala/
http://romaniacurata.ro/s-au-alaturat-initiativei-presa-curata/


   

 

recruit an undercover agent, start with one who knows Romanian and can bind three sentences together 

aside from the compromising documents you give them, such so they do not draw attention to their inferior 

grammar from the three lines added to the original source (I will spare you more detail, as examples are 

easy to find). As a survivor of multiple attacks from Azi, Adevărul from 1990, România Mare and Antena 1 

before Antena 3 even existed, I have seen many agents of influence, with technical names of "axe handles", 

and counting them is useless, as there are too many. Let’s not complicate things more with these 

"undercover agents".  

There were objections to this methodology I chose to use, which I am reusing now, and it merits 

discussion. Provincial newspapers mainly objected that they risk losing their ad purchasers if their real 

financial situation is published. Accepted. Given that ad agencies are direct contributors to this vicious 

system and small paper can go bankrupt with one phone call, I did not insist in this direction. But the big 

news agencies cannot receive the same leniency.  

Alexandru Lăzescu’s argument was that small compromises  must be made when “good” press is 

unviable as a business plan, unable to survive and offer real opposition to the “bad press”. As the saying 

goes, how else can we know what is good and what is bad except through the methods we use? How to 

distinguish a small compromise from a larger one, especially if these compromises are not transparent? Why 

would the bad press have readers when the good press would not, if it’s good after all, why could it not be 

supported by its audience in such a way so that more than just the compromise remains? If Revista 22 has 

every reason to hide their funding, as suggested by Andi (or people of hers, I doubt that you will find gifts in 

the GDS account) any claim of hers to moral superiority dissipates. When asking people to financially back 

you, do them the courtesy of showing who currently supports you. Being amongst those who helped build 

up the reputation and audience of this magazine at the time when it had a hundred thousand readers I 

would have wanted more transparency with its finances in recent years, as I will surely not find anyone to 

swear that there is no connection between funding and the content that does not contain advertising 

(interviews, for example). 

Costi Rogozanu and Patrick Hillerin’s argument that the civil society would do well by handle itself 

instead of the press, that it is not at all transparent – is the lowest level of argumentation that that one 

could sink to. I will answer this with more courtesy than they offer. Civil society is diverse by its very 

definition; we have Blandiana one side and Colonel Dogaru on the other, cyclists, climbers, chess players 

and tango clubs. Civil society operates mainly in the private sphere, has no power and does not produce 

public good, objective information - these are tasks belonging to the press and as such the press is the only 

part of civil society that must be held accountable – by its readers. Moreover, stop picking on the civil 

society as a whole, not all of it handles your transparency (or lack thereof), just me, and I do not need to 

know who is funding you, my request is to inform your readers, not me. Patrick did not find financing 

information on the Clean Romania website, but it was there, in the “About Us” section. But I and I alone 

generated the idea, others joined, no one is paid in the Coalition for a Clean Press, so here you have my 

conflict of interest statement. I am funded by the German university I teach at (as a professor), and by the 

European Commission, as an anticorruption expert, equally (ie, I use the money from the Commission to pay 

the university to occasionally give me free time to not teach). I do not take fees from any Romanian press, 

my articles from A Clean Romania are taken up by many newspapers at no cost and with my permission, and 

my privileged relationship România Liberă (my tenth year of Thursday editorials) started in July 1990, when 

miners closed the paper, and I started with others to seek Westward for someone to help us establish a 

printing company for the free press, România Liberă being the flagship of this concept. I support România 

http://romaniacurata.ro/finantatori/


   

 

Liberă because of what it meant for Romanian democracy, I collaborated with this published before the 

recent ownership took over, and hope that Romania will find the necessary resources to save this symbol of 

anticommunism. But this is not a conflict of interest declaration, but a rather sentimental one, right? Maybe 

because I have no interests? And this campaign is not against journalists, conversely, as the public is tricked 

into actually swallowing various advertising, not information, individual journalist freedom reached zero in 

this climate, and I am merely responding to the call of many honest journalists that I’ve dealt with, and for 

whom every day is a battle with the employers. Many contemplate leaving the press as the only solution.  

Finally, to the objection from the press conference that the world will give us false information and 

we will gladly swallow them, I respond with the following three documentaries: media bankruptcy, sources 

of funding and press related criminal investigations, based entirely on public data published on 

romaniacurata.ro. Let the RISE Project deal with the offshore issues. And we’ll deliberately leave out the 

provincial press, which can be cleaned up with the help of A Clean Romania’s monitors and volunteers, but 

in a careful manner, as we do not what to break down the little remaining freedom of the press, but to help 

it grow. 

At this point the most important questions are the following: who can do something to remove the 

gray or black area that covers over ninety percent of the Romanian media, and what could be done? We 

must begin with the first, since the second cannot work independently.   

Regulatory bodies either do not exist or are rotten. The history of Pinalti and CNA is quite typical. 

CNA cannot help save anything; it is by definition too politicized and corrupt. It's hilarious that Narcisa Iorga, 

who used records (illegal) against Laura Georgescu was put on trial at the same time. The opposition’s idea 

that political parties can fire during the term CNA members is an extreme aberration, and would further 

increase politicization. CNA must be reorganized without direct political appointments, but given that 

Parliament appoints CNA members causes me to be quite sceptical.  

 

The second regulatory body that could do something is the IRS. Many of the news conglomerates 

practice tax evasion. And we know who's really in with the current power is forgiven. But we can really trust 

the IRS to act impartially? Otherwise its involvement will do more harm than good. The answer is clear: no. 

Only if it passes under simultaneous “cleansing” under public control, but this is rather a utopic vision. 

Otherwise, it is clear that ANAF should at least take action on final judicial decisions, and the idea that the 

Antennas could continue once they returned the 60 million is senseless. It depends what Voiculescu’s family 

values more, but the West has cleaned its dirty press through the judicial system (civil), and we should 

probably do the same. Yes, it is totally acceptable for the justice system to close publications that stole, 

slandered or harmed the state. Those with talent from such publications will be recovered through the rest 

of the press.  

The third institution that could take action is Parliament. Parliament could pass a law that prohibits 

politicians from owning stock in the press, directly or through intermediaries, to strengthen antitrust laws so 

that shareholding can only be fragmented, and one can no longer be in control, giving power to journalists 

and not owners. But this path is full of risks, as journalists are also individual entrepreneurs, not just owners. 

The Competition and Consumer Protection Association could handle the cleaning of the advertising 

medium, which contributes greatly to corruption. I will take this opportunity to ask advertisement agencies 

http://romaniacurata.ro/starea-presei-ii-insolventele-din-presa-centrala/
http://romaniacurata.ro/cine-detine-presa-din-romania-cel-putin-in-acte-actionariatul-starea-presei-iii/
http://romaniacurata.ro/cine-detine-presa-din-romania-cel-putin-in-acte-actionariatul-starea-presei-iii/
http://romaniacurata.ro/starea-presei-i-probleme-judiciare-legate-de-presa-centrala/
http://romaniacurata.ro/


   

 

to transparently publish their media investments. The way in which they can help was best explained by 

Moise Guran here.  

Government could in turn decide to finance the media that presents pure information. I would be 

fully on board with this idea, as long as funding is universal, transparent and follows clear rules, not shady 

ones like we have in place today. This is the Scandinavian model; the media is financed by subscriptions 

(everybody is subscribed to a newspaper), commercials and state subsidies. Funding would not distinguish 

between public and private media as long as the objectives and performance specifications would be met. 

Civil society could also contribute. For example, you could contribute towards an online publication with 

original content, copyrighted, that would be maintained only through your subscription. Or a news station 

that you pay separately, like you pay for HBO. If the answer is no, now you finally realize why we have the 

current press, and why you will come to find objective information only on niche websites, IF you could still 

find it there. 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=_bDsgyK-lgw

