vizual realizat de Damian Cozma
„Chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are șansa din nou să concureze pe baza repartizării computerizate”
a declarat Ligia Deca
Context
În cadrul proiectului Legii Învățământului Preuniversitar sunt prevăzute două modalități prin care elevii pot susține admiterea la liceu. Pe de-o parte, liceul poate alege să organizeze un examen separat de admitere pe baza căruia elevii să fie admiși. Pe de altă parte, elevul poate candida doar pe baza notei de la Evaluarea Națională, în baza repartizării computerizate.
În data de 9 martie 2023, Ligia Deca a venit cu o declarație referitoare la admiterea la liceu în cadrul unei conferințe de presă, anume:
“Această variantă de concurs de admitere la liceu, în limita a 60 % din locurile pe profilurile cu concurență, dă, de fapt, două șanse fiecărui elev. Există șansa în care, după Evaluarea Națională, merg la concursul de admitere și sunt două variante: fie intră pe locurile pentru care concurează, și atunci rămân acolo, fie nu reușesc să intre, dar atunci mai au încă șansa să opteze pentru acel profil la acel liceu, în contextul celor 40% din locuri, care se vor baza pe repartizare computerizată pe baza notelor de la Evaluarea Națională. Deci, chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are şansa să concureze din nou pe baza repartizării computerizate.”.
Mai mult, aceasta a venit cu detalii referitoare la procedura de admitere la liceu:
“(…) un elev care a dat examenul de admitere la liceu (…) și nu a reușit să ia o notă care să îi permită ocuparea unui loc, mai are o șansă ca la etapa următoare, și anume, etapa de repartizare computerizată pe baza notelor de la Evaluarea Națională, să (…) intre pe restul de 40% din locuri care nu intră în concurs, asta am vrut să spun”.
Ce analizăm?
Pentru a verifica veridicitatea declarațiilor, analizăm în ce procent se poate candida pentru locurile aferente concursului de admitere. Mai precis, în ce procent pot fi ocupate locurile doar pe baza notei de la Evaluarea Națională. Mai mult, vedem dacă elevii pot susține admiterea la liceu în ambele moduri prevăzut de proiectul legii.
Ce spun proiectele de lege?
Proiectul noii Legi a educației prevede modul în care se susține admiterea. Liceele pot alege să organizeze un concurs separat pentru maxim 60% din locuri, restul de minim 40% revenind repartiției computerizate.
Art. 98, alin. (2): “Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 60% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.”
Art. 98 prezintă clar modul de repartiție al elevilor în funcție de nota de la Evaluarea Națională. Se prevede că elevii care nu au luat o notă la admitere care să le garanteze un loc la liceu mai au o șansă, aceea de a candida în funcție de nota de la Evaluare:
(4) “Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.”
(9) “Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată.”
Concluzie
Astfel, declarația ministrei se probează atât din perspectiva procentelor, cât și din perspectiva legislației. Un elev poate susține admiterea în ambele moduri prevăzute de proiectul Legii Învățământului Preuniversitar. Din acest motiv, declarația primește calificativul “VERDE”.
Ne obligă PNRR să adoptăm o nouă lege a educației? Citește aici!
Verdictul
Folosind sistemul semaforul ,,roșu, verde, galben”, pe modelul ,,Scoatem politicienii la tablă și le oferim calificative”
ROȘU – insuficient, are temele nefăcute. folosim acest calificativ pentru declarațiile care denotă o manipulare a datelor cu scopuri politice/dezinformări/dacă aspectele semnalate de către politician nu sunt conforme cu realitatea obiectivă, statistică sau legală;
GALBEN – absent, îl ascultăm data viitoare; folosim acest calificativ pentru declarațiile cu o intenție pozitivă, dar care conțin mici scăpări, datele sunt prezentate trunchiat, nu într-un mod obiectiv. Declarația conține elemente de adevăr, dar sunt necesare clarificări suplimentare, astfel încât declarația apare lipsită de context, fiindu-i greu de analizat veridicitatea
VERDE – și-a făcut temele; toate informațiile prezentate sunt adevărate, incontestabile

Oana are 18 ani și este elevă în cadrul Liceului Teoretic „Traian” din Municipiul Constanța. După spusele sale, „Dezinformarea din spațiul public, precum și dificultatea cu care cetățeanul de rând ar putea să fie informat corect, nu pot decât să mă îngrijoreze. Pentru dezvoltarea sănătoasă a unei societăți, un interes semnificativ ar trebui să fie acordat educației”